De band is een cruciaal product, niet alleen voor de veiligheid van de auto en de bestuurder, maar ook als het om after sales gaat. Het is een product wat veel klantcontact genereert maar ook een belangrijke omzetgenerator binnen het bedrijf, zeker tijdens de bandenwisselweken.
De bandenwisselweken gaan elk jaar rond de laatste week van oktober en de laatste week van maart van start en wordt er bij de meeste dealers voornamelijk gefocust op het wisselen van zo veel mogelijk zomerbanden naar winterbanden (en andersom). Maar de bandenwisselweken draaien om veel meer dan alleen het zo snel mogelijk wisselen van banden: het is juist de uitgelezen gelegenheid om de klant (eindelijk) weer dat beetje extra service te leveren. Denk bijvoorbeeld aan het checken van de ruiten op sterretjes of barsten, deze worden namelijk snel erger door de temperatuurverschillen. Door niet alleen de banden te wisselen, maar ook te kijken naar de algemene staat van de auto, gaat de klant weer met een veilige auto en tevreden gevoel op pad.
Maar zijn er wel genoeg banden voor al jouw klanten op voorraad? Tyres in Stock concludeerde namelijk eerder deze maand dat er dit jaar een flink tekort is aan winterbanden. Sterker nog, de voorraad winterbanden is de afgelopen 10 jaar nog nooit zo laag geweest. Een van de redenen hiervoor is de winterbandenplicht in Franse berggebieden; een groot deel van de voorraad is hierom naar Frankrijk gegaan. Daarnaast, of misschien juist wel om die reden, zijn de all-season banden dit jaar extra populair. Het aandeel in all-season banden is verdubbeld sinds 2016. Een van de voornaamste redenen dat klanten steeds vaker voor all-season banden kiezen is de besparing van tijd en geld door niet elk halfjaar te hoeven wisselen. Deze voortzettende trend zal gevolgen hebben voor jouw bedrijf, juist daarom is het van belang dat je klanten met een tevreden gevoel de deur uitgaan. Want, uit eindelijk is een tevreden klant een loyale klant, die op zijn/haar beurt voor meer omzet zorgt.