Het werk verleggen van je bedrijf naar de klant. Je ziet het steeds vaker voorbij komen.
Bij een aantal supermarkten kun je zelf je boodschappen scannen en afrekenen zonder dat daar (buiten controles om) personeel bij hoeft te komen kijken. Bij verschillende vliegmaatschappijen kun je van te voren inchecken om wachtrijen te omzeilen en lange wachttijden te vermijden. Het is gebleken dat de klantwaardering en klanttevredenheid omhoog gaat op het moment dat je de klant de keuze bied tussen bijvoorbeeld een zelfscan en een kassa. En tevreden klanten zijn blijvende klanten. Waarom doen we dit dan nog niet in het autobedrijf?
Zeker in de tijd waarin we nu leven, waarin 1,5 meter afstand nog steeds geboden is, zijn er genoeg opties welke we de klant kunnen bieden om hun contacten met anderen te minimaliseren. De hierboven genoemde bedrijven bieden niet alleen contactloze optie, maar ook een 'persoonlijke' optie zoals de gebruikelijke kassa met kassière of de incheckbalie met personeel die je kunnen helpen met je vragen. Ook in het autobedrijf kun je de klant de keuze bieden:
De sleutels afleveren bij de receptionist(e), bij wie zij hun wensen of klachten aan de auto kunnen aangeven OF de fastlane voor sleutelafgifte in een sleutelkluis, waarbij zij opmerkingen kunnen achterlaten, contactgegevens zelf aan kunnen passen en digitaal de werkorder kunnen accorderen.
Niet alleen scheelt dit de klant (voornamelijk 's ochtends) wachten in de rij voor de servicebalie, het scheelt je serviceadviseurs tijd. Tijd die hij of zij goed kan gebruiken om de klanten, die daar behoefte aan hebben, nog persoonlijker te bedienen.
Dus ook in het autobedrijf is het mogelijk om het werk te verleggen van het bedrijf naar de klant! Wanneer ga jij je klanten de optie bieden?