Wat klopte er (niet) van de voorspellingen?
Het jaar 2020 zou een jaar worden waarin de innovatieve ontwikkelingen in de autobranche elkaar snel op zouden volgen. Het jaar van EASCY – Electric, Autonomous, Shared, Connected, Yearly – en de digitalisering van de veelal traditionele dorpsgarages en merk dealerships. Wat is daarvan terecht gekomen? In hoeverre heeft de coronacrisis roet in het eten gegooid? En, wat betekent dit voor de toekomst?
Automotive market trends 2020: de voorspellingen
Begin dit jaar waagden trendwatchers zoals frankwatching.com, maar ook financieel dienstverlener, ING, en online magazine, aftersalesmagazine.nl, zich aan voorspellingen voor de autobranche in 2020. Dit werd samengevat in het EASCY principe. Dit staat voor Electric, Autonomous, Shared, Connected, en Yearly.
- Electric: elektrisch rijden zou definitief doorbreken in Nederland.
- Autonomous: ook de zelfrijdende auto doet in verschillende grote steden zijn intrede na de experimenten in voorgaande jaren.
- Shared: met het oog op duurzaamheid zou de deelauto steeds populairder worden.
- Connected: daarnaast is het belangrijker dan ooit om verbonden te zijn met de software van de auto en elkaar.
- Yearly: door deze digitalisering moeten modellen jaarlijks bijgewerkt worden om de nieuwste hardware en software met elkaar te integreren en in te spelen op de constant veranderende behoeften van kopers.
De voorspellingen voor 2020 waren dus voornamelijk gericht op de steeds verder digitaliserende maatschappij die tegelijkertijd ook steeds meer rekening houdt met duurzaamheid. Waar individualisering lang de boventoon voerde en iedereen een eigen auto kocht, hebben we nu niet meer zo’n probleem met samen delen zo lang dit beter is voor het milieu (en de portemonnee).
Welke impact had de coronacrisis op de autobranche?
Natuurlijk wisten we eind 2019 nog niet wat ons te wachten stond. De coronacrisis zette Nederland op zijn kop en ook de automotive branche werd geraakt. Welke impact had dit?
- Het aantal registraties van nieuwe auto’s in 2020 viel met 340.000 bijna 25% lager uit dan verwacht. Het verkoopaandeel van elektrische auto’s t/m augustus, lag 10% lager dan dat over heel 2019.
- Door de omslag naar thuiswerken, was er veel minder behoefte aan persoonlijk transport. De intrede van de zelfrijdende auto als, bijvoorbeeld, taxidienst laat dus nog even op zich wachten.
- Om besmetting met COVID-19 te voorkomen, werd er veel minder gebruik gemaakt van openbaar of gedeeld vervoer. Een eigen auto had dus toch weer de voorkeur. Dit uitte zich voornamelijk in het voortzetten van een stijgende trend in de (online) verkoop van occasions.
- Digitaal verbonden zijn met elkaar werd belangrijker dan ooit. Van Zoom-bingo’s tot familieverjaardagen via Google Hangout (je staat op mute!), het sociale leven speelde zich voornamelijk online af.
- Juist door bovenstaande ontwikkelingen stond de digitalisering dus niet stil. Jaarlijkse updates om in te spelen op veranderende behoeftes lijkt dus een van de weinige voorspellingen die uitgekomen zijn.
Met het veranderen van de mobiliteitsvoorkeuren zijn retentie en klanttevredenheid belangrijker dan ooit. Als autobedrijf kun je een aantal dingen doen om op deze nieuwe behoeftes in te spelen:
- Differentieer je van anderen door verschillende services aan te bieden. Denk aan elektrische oplaadpunten bij de garage bijvoorbeeld.
- Automatiseer processen op de werkvloer door bijvoorbeeld te werken met digitale werkbonnen. Dit zorgt voor soepelere doorgangen, meer efficiëntie en dus hogere omzet.
- Zorg voor transparante klantcommunicatie, liefst door middel van een app. Er is tegenwoordig overal een app voor, dus waarom niet voor het wegbrengen en ophalen van je auto? Dit garandeert tegelijkertijd dat er niet te veel mensen tegelijk in de wachtrij in de shop staan.