Ook in de autobranche is de term LEADS niet meer weg te denken. Er zijn zelfs complete tools en bedrijven opgericht om LEADS op te volgen, te beheren, te bewerken en te controleren. Soms worden externe LEADS ingekocht, soms halen we ze uit DMS of GMS of worden ze aangeleverd door importeur of externe leveranciers. LEADS zijn al lang niet meer alleen voor de afdeling verkoop. Ook voor aftersales worden goede LEADS steeds belangrijker.
Iedere LEAD lijkt tot doel te hebben om omzet te realiseren. Zodoende hebben we er dus geld voor over om dit doel te behalen. Leads kosten zomaar tussen de € 1,50,- en € 500,- per stuk, afhankelijk van de kwaliteit en het omzetpotentieel.
Een Lead kan je dus zien als een pad naar omzet, een pad dat altijd start met een behoefte van een klant of een prospect! Maar moet de behoefte van de klant vervullen niet het doel zijn? En is omzet daar niet het logisch gevolg van? Hoe beter we in staat zijn om de relevante behoefte van de klant te raken en op te lossen, hoe hoger de beloning.
Klantbehoefte kunnen we indelen in 2 categorieën;
Actieve behoefte (acute wens of noodzaak, 25% van totale behoefte)
Latente behoefte (onbewust aanwezig, heeft activering nodig, 75% van totale behoefte)
We zijn het ons niet bewust, maar de allerbeste en grootste “Leadgenerator” is jullie eigen werkplaats! De informatie welke we daar (kunnen) verzamelen zorgt voor veel relevante aanknopingspunten om de klant, op het juiste moment te triggeren in zijn of haar actieve of latente behoefte. Informatie welke jullie zelf (kunnen) verzamelen, rubriceren, indelen, plannen en uitsturen. Hoe lekker is dat!? Stop het schieten met hagel, hou op met geld verbranden: gebruik wat je hebt!